czwartek, 6 lutego 2014

Chyba od zawsze zbierałam się do tego aby upiec domowej roboty chleb. Niestety mój wrodzony cykor powodował, że pojęcia "zakwas" czy "zaczyn" budziły we mnie dość duże wątpliwości czy podołam. Na szczęście odkryłam coś takiego, jak "Gdańskie młyny- chleb żytni, mieszanka do domowego wypieku chleba"(skład: mąka żytnia 60%, mąka pszenna, sól spożywcza, suchy zakwas piekarski).
Jest to gotowa mieszanka przygotowana specjalnie do wypieku chleba. Kupiłam i wypróbowałam. Wyniki widać na zdjęciach, a przepis zamieszczam poniżej.

Przygotowanie: ponad 2 godziny (z czasem pieczenia)

Składniki:
500g mieszanka mączna
20g drożdży świeżych
350ml woda w temp. pokojowej
+ ja dodałam dla smaku:
zioła prowansalskie
suszoną cebulę

Wykonanie
Wsypujemy do miski mieszankę, drożdże i zalewamy je wodą. Ciasto wyrabiamy ręcznie 10min (lub mikserem 3 min na wolnych obrotach, a potem 5 minut na szybkich). Wyrobione ciasto przykrywamy lnianą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 15-20min. Wyrośnięte ciasto zagniatamy, dodajemy zioła i cebulę, po czym kształtujemy wedle woli. Wybraną formę smarujemy tłuszczem (ja wyłożyłam papierem do pieczenia) i przekładamy do niej ciasto, które powinno zajmować max 1/2 wysokości formy. Przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia, podczas którego nawilżamy wierzch chleba wodą (pędzelkiem lub spryskiwaczem). Kiedy ciasto wyrośnie do pełnej wysokości, ponownie je nawilżamy i wkładamy do nagrzanego do 220/230*C piekarnika na 45min.


Wyszło pyszne :D Pierwszego dnia było bardzo chrupiące, drugiego czyli dzisiaj jest mięciutkie :) Polecam serdecznie, ja na pewno jeszcze nie raz skorzystam z tej mieszanki!

~JARKA

Tagged: ,

0 komentarze:

Prześlij komentarz